Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Удасканаленне прафесіянальнай кампетэнтнасці педагогаў па выкарыстанню тэхналогіі візуалізацыі вучэбнай інфармацыі ў сучаснай адукацыйнай прасторы

Дата: 21 апреля 2022 в 14:34, Обновлено 21 апреля 2022 в 14:35
Автор: Бокуть И. В.

Удасканаленне прафесіянальнай кампетэнтнасці педагогаў па выкарыстанню тэхналогіі візуалізацыі

вучэбнай інфармацыі  ў сучаснай адукацыйнай прасторы

                                                                                                                                                          Шэмет Т.Г.

Мэта: павышэнне тэарэтычных ведаў, практычных уменняў педагогаў у пытаннях выкарыстання сучасных адукацыйных тэхналогій.

Задачы:

- фарміраваць у педагогаў прынцыпова новы погляд на ўтрыманне, структуру і арганізацыю пачатковай адукацыі, аб метадалагічных патрабаваннях і разнастайнасці сучасных педагагічных тэхналогій навучання;

- дапамагчы педагогам арыентавацца ў разнастайнасці інтэгратыўнасці падыходаў да развіцця навучэнцаў, у шырокім спектры сучасных тэхналогій;

-павысіць узровень прафесійнага майстэрства педагогаў па выкарыстанню сучасных адукацыйных тэхналогій у выхаваўча-адукацыйным працэсе;

Чаканы вынік:

Павялічыцца колькасць педагогаў:

- якія маюць тэарэтычныя і практычныя веды аб сучасных (інавацыйных) адукацыйных тэхналогіях;

- якія сістэмна выкарыстоўваюць у прафесійнай дзейнасці сучасныя адукацыйныя тэхналогіі;

- якія ўкараняюць у выхаваўча-адукацыйны працэс сучасныя адукацыйныя тэхналогіі.(Слайд 2)

У сучасны час адбываюцца змяненні ў прафесійнай адукацыі, звязаныя з выкарыстаннем інфармацыйных тэхналогій у адукацыйным працэсе. Сучаснаму грамадству патрабуецца паспяховы, творчы, ініцыятыўны, крэатыўны, здольны да інавацыйнай дзейнасці настаўнік, які самастойна і з адказнасцю прымае рашэнні, расце прафесійна, з’яўляецца прыкладам высакароднасці, чалавекалюбства і грамадзянскасці. Гэта залежыць ад інфарміравання, практыкі і прафесіянальнага самаразвіцця на аснове інавацыйных і інфармацыйных кампетэнцый. За апошнія гады адбыліся змены, якія павысілі патрабаванні да прафесійнага развіцця педагогаў.

Інфарматызацыя грамадства прывяла да карэнных змен у дзейнасці чалавека. Дзеці, якія выраслі ў эпоху высокіх тэхналогій, па-іншаму глядзяць на свет. Іх успрыманне не паслядоўнае і не тэкставае. Яны бачаць малюнак у цэлым і ўспрымаюць інфармацыю па прынцыпе кліпа.

Сучасны інфармацыйны свет патрабуе актуалізацыі традыцыйных адукацыйных падыходаў. Пры арганізацыі  вучэбнага працэсу існуе неабходнасць візуалізацыі інфармацыі. Выкарыстанне на занятках разнастайных сродкаў і прыёмаў нагляднасці робіць урок больш эфектыўным, дазваляе максімальна задзейнічаць розныя каналы ўспрымання інфармацыі вучняў.

Тэхналогія візуалізацыі вучэбнай інфармацыі-гэта сістэма, якая ўключае ў сябе:

  • комплекс навучальных ведаў;
  • візуальныя спосабы іх прадстаўлення;
  • візуальна-тэхнічныя сродкі перадачы інфармацыі;
  • набор псіхалагічных прыёмаў выкарыстання і развіцця візуальнага мыслення ў працэсе навучання.

Тэрмін “візуалізацыя” у перакладзе з лацінскага “visualis” – " успрымаемы зрокава, наглядны. У шырокім сэнсе слова візуалізацыя-гэта працэс прадстаўлення дадзеных у выглядзе малюнка з мэтай максімальнага іх разумення.

Асноўныя задачы візуалізацыі заключаюцца ў забеспячэнні вобразнага прадстаўлення інфармацыі, лагічнасці пры яе выкладанні, дэманстрацыі ўзаемасувязі паміж тэкстам і яго графічным адлюстраваннем.

Візуалізацыя ў навучанні дазваляе рашыць рад педагагічных задач:

- забеспячэнне інтэнсіфікацыі навучання,

- актывізацыя вучэбнай і пазнавальнай дзейнасці,

- фарміраванне і развіццё крытычнага і візуальнага мыслення, зрокавага ўспрымання, вобразнага прадстаўлення ведаў і навучальных дзеянняў,

- павышэнне візуальнай пісьменнасці і візуальнай культуры. (Слайд 3)

Выкарыстанне зрокавых вобразаў у навучанні можа ператварыць нагляднасць з дапаможнага у метадычны сродак, які спрыяе фарміраванню інфармацыйнай культуры навучэнцаў. Метадычны падыход да візуалізацыі забяспечвае і падтрымлівае пераход навучэнца на больш высокі ўзровень пазнавальнай дзейнасці, стымулюе крэатыўны падыход.

Неабходна адзначыць, што прыёмы візуалізацыі варта падбіраць з улікам канкрэтных адукацыйных задач, можна выкарыстоўваць на ўсіх этапах ўрока: пры тлумачэнні новага матэрыялу, пры замацаванні, пры паўтарэнні і інш.

Існуе шырокая разнастайнасць традыцыйных спосабаў візуалізацыі на ўроках у пачатковай школе: схемы, апорныя канспекты, табліцы, планы, прэзентацыі, відэаролікі і інш.

Аднак сёння з развіццём камп’ютарных тэхналогій набываюць папулярнасць новыя сродкі – стужка часу, воблака слоў, кластар, QR-код, кросэнс, сінквейн, гексы і інш.

Найбольш распаўсюджаныя метады візуалізацыі, якія выкарыстоўваюцца ў адукацыйным працэсе  наступныя:

1. Таймлайн (ад англ. “timeline” - “лінія часу” - гэта часовая шкала, прамы адрэзак, на які ў храналагічнай паслядоўнасці наносяцца падзеі. Лініі або стужкі часу выкарыстоўваюцца пры працы з біяграфіямі або творчасцю пісьменніка, а таксама для фарміравання ў навучэнцаў сістэмнага погляду на гістарычныя працэсы.(Слайд 4,5)

Мэта таймлайн тэхналогіі: пазнанне і ўсведамленне навучальнага матэрыялу.

Задачы: устанаўленне паслядоўнасці, як комплексная лагічная аперацыя, прадугледжвае аналіз, параўнанне, сістэматызацыю элементаў зададзенага мноства. У выніку чаго адбываецца выбар і размяшчэнне элементаў, якія адказваюць зададзеным умовам.

Неабходна фарміраваць наступныя ўменні:

уменне пазнаваць прадмет па зададзеных прыкметах;

уменне параўноўваць аб’екты па паказанай прыкмеце, вылучаць падставы для параўнання;

уменне вылучаць у розных аб’ектах агульныя і адметныя ўласцівасці;

уменне групаваць прадметы па пэўных прыкметах;

уменне праводзіць класіфікацыю аб’ектаў.

Аб’яднаць аб’екты раду, размешчанага выпадковым чынам на аснове адной прыкметы;

знайсці заканамернасць размяшчэння аб’ектаў, упарадкаваных па двух і больш прыкметах і размешчаных у табліцы;

скласці алгарытм выканання дзеянняў.

Гэты прыём можна выкарыстоўваць не толькі для вывучэння дат, фактаў і падзей, але і для працы з любым навучальным матэрыялам, які прадугледжвае ўсталяванне паслядоўнасці.

У пачатковых класах трэба паступова навучаць, пачынаючы з нескладаных заданняў на пазнаванне прадмета па яго характарыстыцы (напрыклад, адгадванне загадак), затым даваць заданні на знаходжанне падабенстваў і адрозненняў у прадметах (напрыклад, гульня “Чым падобныя?”), групы прадметаў (напрыклад, гульні “Знайдзі лішні прадмет у радзе”, “Падбяры па колеры і форме”, “Працягні рад”), пераходзячы да больш складаных.

Такія заданні я прапаную на любым уроку.

Значная колькасць заданняў у 1 класе, уключаных у змест курса “Уводзіны ў школьнае жыццё”, мяркуюць выкарыстанне дыдактычных гульняў на канструяванне, класіфікацыю, разважанне, запамінанне, увагу. Уяўленне аб стужцы часу навучэнцы атрымліваюць пры выкананні заданняў на складанне рэжыму дня.

У курсе матэматыкі разглядаюцца лікавыя паслядоўнасці і прапануюцца розныя заданні на знаходжанне і размяшчэнне лікаў (велічынь) у пэўным парадку.

У рускай мове важна ўстанаўленне паслядоўнасці дзеянняў пры прымяненні правілаў, таксама можна прапанаваць заданні па працы з тэкстам:

  • размясціце сказы ў такой паслядоўнасці, каб атрымаўся расказ;
  • размясціце рэплікі дыялогу ў правільнай паслядоўнасці;
  • размясціце пытанні да тэксту ў правільнай паслядоўнасці.

На ўроках літаратурнага чытання дзецям прапануюцца заданні на ўсталяванне паслядоўнасці падзей у творы, фактаў у біяграфіі пісьменніка, складанне спісу твораў пісьменніка, устанаўленне суадносін паміж часткамі тэксту.

У пазакласнай працы стужку часу мэтазгодна выкарыстоўваць на класных і інфармацыйных гадзінах, іншых выхаваўчых мерапрыемствах. Традыцыі сям’і, радаводы навучэнцаў, а таксама гісторыя мастацтва, музыкі, навукі, транспарту, выкарыстанне таймлайнаў аптымізуе адукацыйны працэс.

2. Кросэнс (“скрыжаванне сэнсаў”) - гэта галаваломка новага пакалення, якая дазваляе праводзіць асацыяцыі паміж малюнкамі. Асноўны сэнс стварэння кросэнса - гэта загадка, галаваломка, рэбус, заданне, якое прызначана для тэмы ўрока. Выкарыстанне прыёму кросэнс на ўроках спрыяе фарміраванню крэатыўнасці, супрацоўніцтва, камунікацыі і крытычнага мыслення навучэнцаў.(Слайд 6,7)

Кросэнс на ўроку я ўжываю:

- пры вызначэнні тэмы і мэты ўрока;

- пры вывучэнні новага матэрыялу ў якасці пастаноўкі праблемнай сітуацыі;

- пры замацаванні і абагульненні вывучанага матэрыялу;

- спосаб арганізацыі групавой працы;

- пры падвядзенні вынікаў работы на ўроку ў якасці рэфлексіі;

- творчае дамашняе заданне.

3. Воблака слоў (англ . tag cloud, Word cloud, wordle ) - гэта візуальнае прадстаўленне спісу катэгорый ключавымі словамі рознага памеру, шрыфта, колеру.(Слайд 8,9)

Воблака слоў я выкарыстоўваю на беларускай і рускай мовах пры правядзенні моўных размінак, пры вывучэнні і паўтарэнні слоўнікавых слоў, арфаграм, сінонімаў і антонімаў. На ўроках літаратурнага чытання – для шыфравання назваў твораў, характарыстыкі герояў і падзей, пры правядзенні віктарын і конкурсаў.

Спосабы выкарыстання:

  • як дыдактычны матэрыял на ўроках;
  • для прадстаўлення інфармацыі пра сябе ці пра іншага героя (у партфоліа, на прэзентацыях);
  • для стварэння яркіх, запамінальных падзей (паштоўкі, інфармацыйна-рэкламныя буклеты, прэзентацыі);
  • для акцэнтавання ўвагі на важных датах, падзеях, ключавых момантах ( у аналітычных матэрыялах, у прэзентацыях);
  • як візуалізацыю крытэрыяў ацэньвання чаго-небудзь;
  • для прадстаўлення вынікаў апытання або абмеркавання.

Пры вывучэння тэмы “Тыпы тэкстаў: апавяданне, апісанне, разважанне” на этапе замацавання ведаў можна прапанаваць вучням працу з воблакам слоў, якое ўтрымлівае ў сабе не толькі тэарэтычныя паняцці, але і варыянты загалоўкаў тэкстаў. Такая падача матэрыялу будзе садзейнічаць засваенню вучнямі адрозненняў тыпаў тэксту, аналітычнаму асэнсаванню загалоўкаў.

Актуальным з’яўляецца выкарыстанне воблака слоў і на ўроках беларускай літаратуры. Так, у беларускай народнай казцы “Лёгкі хлеб” з мэтай удасканалення аналітычных уменняў трэцякласнікаў у якасці творчага задання можна прапаванаваць складанне воблака слоў “Характарыстыка персанажаў”.

4. Традыцыйным у класе стала  арганізацыя навукова-даследчай дзейнасці з дапамогай QR-кода - гэта двухмерны штрыхкод, які складаецца з чорных і белых пікселяў і дазваляе кадзіраваць да некалькіх соцен знакаў. Гэта можа быць звычайны тэкст, малюнак, прэзентацыя, відэаролік, адрас у Інтэрнэце, каардынаты якога-небудзь месца або нават цэлая візітная картка. Размешчаныя на старонках падручнікаў QR-коды, з’яўляюцца крыніцамі атрымання карыснай і пазнаваўчай інфармацыі, да трэнажораў і заданняў.(Слайд 10,11)

Што можна закадзіраваць:

  • спасылку на электронны падручнік;
  • спасылку на відэафрагмент, аўдыёзапіс;
  • спасылку на анлайн-віктарыну;
  • спасылку на інтэрактыўнае заданне;
  • спасылку на прэзентацыю, малюнак і інш.

Выява(малюнак) QR-кода не з’яўляецца візуалізацыяй, а толькі сродкам пераходу да  тэкставай інфармацыі, аўдыёматэрыялаў, відэаматэрыялаў, фотаздымкаў.

Умела арганізаваная дзейнасць з QR-кодамі дазваляе навучэнцам атрымаць вопыт працы з інтэрнет-сервісамі, садзейнічае прывіццю культуры выкарыстання мабільных тэлефонаў не толькі для гульняў.

5. Інтэлект - карта або карты мыслення (mind-maps) – гэта адлюстраванне на паперы эфектыўнага спосабу думаць, запамінаць, успамінаць, рашаць творчыя задачы, а таксама магчымасць прадставіць і наглядна выказаць свае ўнутраныя працэсы апрацоўкі інфармацыі, уносіць у іх змены, удасканальваць.(Слайд 12,13,14)

Выкарыстанне інтэлект-карт таксама дапамагае развіць:

  • дробную маторыку рук;
  • дапытлівасць;
  • здольнасць да творчай самарэалізацыі.

Чалавек думае не лінейна, а структурна і разгалінавана. Інтэлект-карты з разгалінаванай структурай дапамагаюць якасна адлюстраваць матэрыял, адлюстраваць сувязі паміж паняццямі і засвоіць новую інфармацыю.

Інтэлект-карты развіваюць у навучэнцаў такія навыкі, як:

  • актыўнасць;
  • дапытлівасць;
  • авалоданне сродкамі зносін;
  • авалоданне спосабамі ўзаемадзеяння.

Мэта складання mind maps-сабраць інфармацыю аб прадмеце, аб’екце або з’яве. Пры складанні карты педагогі з навучэнцамі разважаюць, папаўняюць слоўнікавы запас, аналізуюць, сінтэзуюць і абагульняюць звесткі.

Інтэлект-карты дапамагаюць навучэнцам развіваць складаную, лагічную мову, а таксама самастойна і ясна выказваць думкі, вылучаць галоўную з іх і запамінаць вывучаны матэрыял. Творчыя і гульнявыя моманты ў складанні карт робяць заняткі для навучэнцаў лёгкімі і займальнымі. Сумеснае складанне і вывучэнне карт мыслення дапамагае навучэнцам будаваць зносіны не толькі з аднагодкамі, але і з дарослымі.

6. Кластар (скапленне, гронка, пучок) - гэта графічная форма арганізацыі інфармацыі, калі вылучаюцца асноўныя сэнсавыя адзінкі, якія фіксуюцца ў выглядзе схемы з пазначэннем усіх сувязяў паміж імі. Ён уяўляе сабой малюнак, які спрыяе сістэматызацыі і абагульненню вучэбнага матэрыялу.(Слайд 15,16,17)

Сутнасць прыёму заключаецца ва ўменні вучняў працаваць з тэкстам і іншымі крыніцамі інфармацыі, вызначаць тэму, вылучаць больш і менш істотнае, знаходзіць ключавыя словы, ўсталёўваць лагічныя і сэнсавыя сувязі паміж асноўнымі кампанентамі тэмы.

Для складання кластара неабходна:

1. Прачытаць тэкст.

2. Вызначыць асноўную тэму, сфармуляваць яе ў выглядзе ключавога слова (словазлучэння).

3. Запісаць тэму ў сярэдзіне ліста.

4. Выдзяліць у матэрыяле буйныя сэнсавыя адзінкі. Запісаць іх у выглядзе ключавых слоў, словазлучэнняў або тэзісаў, размясціўшы вакол тэмы, звязаць стрэлкамі.

5. Выдзяліць больш дробныя сэнсавыя адзінкі, усталяваць сувязі паміж імі. Запісаць на лісце, звязаўшы стрэлкамі.

Віды кластараў:

  1. “Планета і яе спадарожнікі”

У цэнтры-ключавое слова (тэма). Гэта своеасаблівая “планета”. Вакол-буйныя сэнсавыя адзінкі (“Спадарожнікі”). Вакол іх-звязаныя з імі па сэнсе паняцця меншыя (“Спадарожнікі спадарожнікаў”).

  1. “Гронка”

Гэты выгляд збольшага падобны на папярэдні. Таксама вылучаюцца тэмы і падтэмы. Запісваюцца, звязваюцца стрэлкамі. У кожнай падтэме – свае адгалінаванні. Ад кожнай “галінкі” адыходзяць іншыя “галінкі”, утвараючы такім чынам своеасаблівыя гронкі. У гэтым істотнае адрозненне гэтага віду ад папярэдняга. У “Планеце...” няма такога шырокага галінавання.

  1. “Блок-схема”

Гэты від кластара выкарыстоўваецца для складання алгарытму выканання якога-небудзь дзеяння. Тут няма тэмы, ад якой ва ўсе бакі разыходзяцца “прамяні”. У блок-схеме кожны элемент – гэта крок (этап, дзеянне), размешчаныя ў пэўнай паслядоўнасці.

  1. “Фішбоўн”

Схема ўяўляе сабой “Рыбін шкілет”. Галава-пытанне тэмы. Верхнія косткі-асноўныя паняцці тэмы. Ніжнія косткі-сутнасць паняццяў. Хвост-адказ на пытанне.

  1. “Папяровы кластар”

Вучні атрымліваюць асобныя карткі з запісанымі на іх ключавымі паняццямі (словамі, словазлучэннямі, тэзісамі), якія звязаны з тэмай або прачытаным тэкстам. Дзеці складаюць з гэтых картак кластар, усталёўваючы паміж паняццямі сэнсавыя сувязі. Карткі можна раскладваць на парце або  наляпіць на ліст паперы.

  1. “Кластар з нумарацыяй”

Яго мэтазгодна выкарыстоўваць, калі неабходна вызначыць паслядоўнасць падзей або алгарытму. У цэнтры запісваецца тэма, затым у хаатычным парадку накідваюцца ідэі (факты, паняцці, асацыяцыі, дзеянні). Затым вучні вывучаюць матэрыял, пасля чаго побач з запісанымі вакол тэмы словамі расстаўляюць лічбы, якія абазначаюць паслядоўнасць, у якой адбываліся падзеі або ў якой трэба выконваць дзеянні.

  1. “Арт-кластар”

Гэта кластар, у якім замест запісу слоў выкарыстоўваюцца карцінкі. Прынцып пабудовы той жа: у цэнтры карцінка, якая вызначае тэму, вакол налепліваюцца або малююцца карцінкі, якія складаюць яе кампаненты. Малюнкі могуць адлюстроўваць адзінкавыя прадметы або сюжэты.

  1. “Групавы кластар”

Вялікая тэма дзеліцца на некалькі “падтэм”. Падтэмы раздаюцца розным вучням або групе вучняў. Для кожнай падтэмы складаецца свой кластар. Затым усе схемы аб’ядноўваюцца і атрымліваецца адзін агульны кластар.

  1. “Зваротны кластар”

Настаўнік загадзя складае кластар сам, афармляе на лістах, але наўмысна прапускае ў ім некаторыя кампаненты. Лісты раздаюцца вучням на ўроку. Пасля вывучэння матэрыялу яны павінны аднавіць кластар, дапісаўшы прапушчаныя элементы.

Прымяненне кластара мае наступныя вартасці:

  • ён дазваляе ахапіць вялікі аб'ём інфармацыі;
  • уключае ўсіх удзельнікаў калектыву ў навучальны працэс, ім гэта цікава;
  • дзеці актыўныя і адкрытыя, таму што ў іх не ўзнікае страху памыліцца, выказаць няправільнае меркаванне.

У ходзе дадзенай працы фарміруюцца і развіваюцца наступныя ўменні:

  • уменне ставіць пытанні;
  • вылучаць галоўнае;
  • устанаўліваць прычынна-выніковыя сувязі і будаваць высновы;
  • пераходзіць ад прыватнасцяў да агульнага, разумеючы праблему ў цэлым;
  • параўноўваць і аналізаваць;

Метад кластара можа прымяняцца практычна на ўсіх уроках, пры вывучэнні самых розных тэм. Форма працы пры выкарыстанні дадзенага метаду можа быць любой: індывідуальнай, групавой і калектыўнай.

Урокі з ужываннем метаду кластара даюць дзецям магчымасць праявіць сябе, выказаць сваё бачанне пытання, даюць свабоду творчай дзейнасці. У цэлым нетрадыцыйныя тэхналогіі, якія выкарыстоўваюцца ў адукацыйным працэсе, павышаюць матывацыю навучэнцаў, фарміруюць абстаноўку супрацоўніцтва і выхоўваюць у дзецях пачуццё ўласнай годнасці, дораць ім адчуванне творчай свабоды.

7. «Сінквейн» (Слайд 18,19)

Сінквейн, у перакладзе з французскай мовы-5 радкоў. Сінквейн-белы (нерыфмаваны) верш, які дапамагае сінтэзаваць інфармацыю.

1 радок: тэма адным словам (звычайна назоўнік).

2 радок: апісанне тэмы ў двух словах (два прыметнікі).

3 радок: апісанне дзеяння ў межах гэтай тэмы (тры дзеяслова або дзеепрыслоўі).

4 радок: стаўленне да тэмы, пачуцці, эмоцыі (фраза з чатырох слоў).

5 радок: паўтарэнне сутнасці тэмы адным словам (сінонім тэмы).

МАМА

Ласкавая, любімая

Любіць, разумее, клапоціцца

Я ганаруся мамай!

8. Шасцівугольныя карткі (гексы, пчаліныя соты) - гэта асобная сэнсавая адзінка ў выглядзе тэксту або малюнка (паняцце, падзея, з’ява, дзея). Карткі могуць быць папяровымі або пластыкавымі.(Слайд 20,21)

Злучаючы шасцівугольнікі адзін з адным гранямі, навучэнцы ўсталёўваюць паміж імі пэўныя лагічныя сувязі, сувязі паміж рознымі з’явамі, пэўнымі датамі і вывучаемымі аб’ектамі або асобамі. Злучаныя разам шасцівугольнікі ствараюць адзіную сэнсавую карціну, візуалізаваны вобраз навучальнага матэрыялу. Навучэнцам неабходна не толькі ўсталяваць сувязі паміж карткамі, але і растлумачыць, пракаменціраваць свой выбар. Упісаны ў карткі навучальны матэрыял па меры азнаямлення з ім збіраецца ў выглядзе пазла. Карткі могуць быць часткова запоўненымі, могуць быць з памылкамі. У такім выпадку навучэнцы павінны, прааналізаваўшы інфармацыю, нешта дадаць, выправіць памылкі або выключыць лішні шасцівугольнік. Шасцівугольнікі, якія аб’ядноўваюць навучальны матэрыял у пэўную тэму, могуць быць рознага колеру. Вызначаным колерам можна вылучаць карткі, якія змяшчаюць найбольш важную інфармацыю, вынік, выснову.

Шасцівугольныя карткі я выкарыстоўваю на усіх ўроках, напрыклад: матэматыка “Састаў ліку”, рускай і беларускай мовах пры вывучэнні часцін мовы “Имя существительное”, “Дзеяслоў”;” Чалавек і свет”. “Беларускія гарады”, “Карысныя выкапні”.

Шасцівугольная тэхналогія садзейнічае ўменню класіфікаваць інфармацыю, даказваць ўзаемасувязі і залежнасці, спрыяе фарміраванню пазнавальнай цікавасці.

9. Мультымедыйная прэзентацыя – гэта спосаб прадстаўлення інфармацыі з дапамогай камп’ютарных праграм PowerPoint, Windows Movie Maker, якія спалучаюць у сабе гук і малюнак.(Слайд 22)

Навучэнцы маюць наглядна-вобразнае мысленне, таму важна ужываць больш ілюстрацыйнага матэрыялу, далучаючы ў працэс ўспрымання не толькі зрок, але і слых, эмоцыі, уяўленне. Адной з найбольш удалых формаў ІКТ з’яўляецца-прэзентацыя.

Важнасць прэзентацыі ў карціннасці тэкставага і ілюстраванага матэрыялу, яна дае штуршок дзіцячай фантазіі, працы творчага ўяўлення, дазваляе зрабіць урок насычаным, эмацыянальным.

Выкарыстанне прэзентацыі:

- дазваляе зрабіць урок цікавым, прадуманым, пазнавальным;

- павышае матывацыю вучэння;

- гарантуе бесперапынную сувязь у адносінах “настаўнік-вучань”;

- спрыяе развіццю ў навучэнцаў творчых функцый мыслення, росту інтэлектуальных здольнасцеў, фарміраванню аперацыйнага стылю мыслення;

- актуалізуе веды;

- суправаджэнне тлумачэння новага матэрыялу;

- першаснае замацаванне ведаў;

- абагульненне і сістэматызацыя ведаў;

- забеспячэнне нагляднасці выкладаемага матэрыялу;

- у працы з бацькамі, у пазакласнай працы, на святах.

У сваёй працы выкарыстоўваю прэзентацыі на ўсіх прадметах.

На ўроках рускай мовы настаўнік сутыкаецца з праблемай запамінання слоў з ненаціскных галоснымі, неправяраемымі націскам. Прымяняюцца разнастайныя дыдактычныя прыёмы: цікавыя малюнкі, граматычныя казкі, але хацелася знайсці прыёмы, каб самыя слабыя вучні адчувалі задавальненне ад працы з гэтымі словамі. І тут зноў прыходзіць на дапамогу прэзентацыя. Вельмі зручна выкарыстоўваць прэзентацыі пры працы над сачыненнем: план, пытанні, цяжкія словы, сама карціна – усё гэта перад вачыма дзяцей.

Асабліва цікавымі з дапамогай прэзентацыі можна зрабіць урокі чытання. Партрэты пісьменнікаў, месцы, дзе яны жылі і тварылі, інсцэніроўкі асобных эпізодаў з твораў, складанне плана, слоўнікавая праца, скорагаворкі - усё становіцца цікавым, калі выкарыстоўваць прэзентацыю.

Нават такую складаную навуку як матэматыка, можна зрабіць больш зразумелай з дапамогай медыяўрокаў. З дапамогай слайдаў, створаных у праграме PowerPoint, можа ажыццяўляцца дэманстрацыя прыкладаў, задач на дошцы, ланцужкоў для вуснага лічэння, могуць быць арганізаваны матэматычныя размінкі і самаправерка.

Для ўрокаў чалавек і свет прэзентацыя проста знаходка! Выявы навакольнай  прыроды, жывёл, мораў, акіянаў, прыродных зон, кругазвароту вады, ланцужкоў харчавання – усё можна адлюстраваць на слайдах.

І праверыць веды прасцей: тэсты, крыжаванкі, рэбусы, шарады – усё робіць ўрок займальным і запамінальным.

Дапушчальная працягласць дэманстрацыі:

* 1-2 кл. - 7-15 мін.;

* 3-4 кл. - 15-20 мін.

На працягу тыдня колькасць урокаў з выкарыстаннем, аўдыёвізуальных дапаможнікаў у малодшых класах не перавышае 3-4. Аўдыёвізуальныя сродкі навучання рэкамендуецца ўжываць праз 5-10 хвілін пасля пачатку ўрока.

Інфармацыйныя тэхналогіі пры разумным выкарыстанні здольныя прынесці элемент навізны, павысіць цікавасць навучэнцаў да набыцця ведаў. Прэзентацыя дазваляе ажыццявіць змену відаў дзейнасці, здымае эмацыянальную і псіхалагічную нагрузку на навучэнцаў у навучальным працэсе.

Урокі з выкарыстаннем інфармацыйных тэхналогій не толькі пашыраюць і замацоўваюць атрыманыя веды, але і ў значнай ступені павышаюць творчы і інтэлектуальны патэнцыял навучэнцаў.

Педагогу ў сучасны час неабходна навучыцца карыстацца камп’ютарнай тэхнікай, валодаць інфармацыйнымі тэхналогіямі і ўмела ўжываць атрыманыя веды і навыкі для ўдасканалення методыкі ўрока.

10. Візуалізацыя на класных і пазакласных мерапрыемствах. (Слайды 23-30)

Выхаваўчую функцыю, якую выконвае візуалізацыя – гэта арганізацыя гульнёвай дзейнасці. З дапамогай мастацкіх сродкаў можна эмацыянальна падрыхтаваць навучэнца да мерапрыемства, ўключыць яго ў дзейнасць па падрыхтоўцы мерапрыемства, яго афармлення, задаць умовы гульні і гульнёвыя абмежаванні, стымуляваць развіццё фантазіі і ўяўлення.

Выкарыстанне інфармацыйных тэхналогій на класных гадзінах спрыяе:

  • развіццю цікавасці навучэнцаў да класнай гадзіны;
  • развіццю ўменняў і навыкаў працы з інфармацыйнымі рэсурсамі;
  •  эфектыўнаму кіраванню увагай навучэнцаў;
  • актывізацыі пазнавальнай дзейнасці;
  • фарміраванню навыкаў даследчай працы;
  • павышэнню інфармацыйнай культуры;
  • садзейнічае грамадзянска-патрыятычнаму выхаванню.

У сваёй працы класнага кіраўніка карыстаюся рознымі прыёмамі візуалізацыі інфармацыі. На некаторых класных і інфармацыйных гадзінах мы праглядаем відэаролікі, прэзентацыі ці фрагмент фільма і затым яго абмяркоўваем (мультфільм пра Дзіму з серыі “Детям о важном”, “Казкі пра энэргазберажэнне”, “Камп’ютар у жыцці чалавека. Інфармацыйная небяспека”). Гэта дапамагае лепшаму разуменню праблемы навучэнцамі. Разам з дзецьмі распрацавалі алгарытм занятку:

1. Адкрыйце пры дапамозе QR-кода і праглядзіце ролік.

2. Выдзеліце асноўную праблему, якая паказана ў відэароліку або фільме.

3. Што прыносіць: карысць або шкоду?

4. Як мы можам дапамагчы захаваць, …?

Выкарыстанне інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій і электронных адукацыйных рэсурсаў у працы класнага кіраўніка дазваляе перайсці да дзейнаснага працэсу выхавання, разнастайнасці методык і арганізацыйных формаў выхавання, ў адпаведнасці з магчымасцямі і адукацыйнымі патрэбамі выхаванцаў.

Найбольшая разнастайнасць тэхналогіі візуалізацыі выкарыстоўваецца пры падрыхтоўцы і правядзенні святочных ранішнікаў, выставаў, конкурсаў.

Мне, як класнаму кіраўніку, дастаўляе вялікае задавальненне тварыць сумесна з выхаванцамі, назіраць за развіццём іх творчасці, фантазіяй, радавацца іх мысленню, сталасці думкі. Бо ўся мая праца накіравана на развіццё творчай асобы - будучага грамадзяніна Рэспублікі Беларусь.

Візуалізацыя – вядучы напрамак сучаснай адукацыі, які дазваляе выпрацоўваць уменне аналізу і разумення тэксту, абагульненне аб’ёмнай інфармацыі, спрыяе паспяховай сацыялізацыі вучняў.

Прымяненне візуальных тэхнік на ўроках мае шэраг пераваг: чаргаванне відаў дзейнасці, спосабаў падачы інфармацыі дазваляе актывізаваць розныя каналы ўспрымання, спрыяе павышэнню ўвагі і росту актыўнасці навучэнцаў на ўроку, зніжае стамляльнасць. Урок становіцца больш яркім і цікавым.

Лічу, што прымяненне тэхналогіі візуалізацыі не толькі дапамагае лепшаму засваенню зместу матэрыялу, але і ўносіць творчы пачатак у працэс навучання. Адным з найбольш аб’ектыўных крытэрыяў паспяховасці працы над вопытам з’яўляецца павышэнне якасці ведаў вучняў па прадмеце.

Годнасцю майго напрацаванага вопыту з’яўляецца яго тэхналагічнасць: настаўнік любога прадмета можа выкарыстоўваць прадстаўленыя формы і прыёмы візуалізацыі на сваіх уроках.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.