Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Занятак па развіцці маўлення “Родная мова

Дата: 3 марта 2023 в 15:52
Автор: Бокуть И. В.

Занятак па развіцці маўлення “Родная мова

Праграмныя задачы: выхоўваць у дзяцей цікавасць да беларускай мовы, жаданне навучыцца размаўляць на ёй; навучаць слухаць беларускае маўленне педагога; звярнуць увагу на падабенства рускай і беларускай моў; пазнаёміць з асобнымі словамі і словазлучэннямі (беларуская мова, гульня, калыханка і інш.).

Ход занятка:

Гучыць мелодыя калыханкі. Выхавальнік пытаецца:

  • Что это за песня? Что такое калыханка? (Гэта песня, якую спяваюць перад сном, каб дзеці хутчэй заснулі.) Давайце паспяваем усе разам.
  • Якія персанажы з «Калыханкі» вам спадабаліся? На якой мове яны размаўляюць? (На белорускай). Ці падабаецца вам, як яны размаўляюць па-беларуску?
  •  Ці ведаеце вы, на якіх мовах гавораць у Беларусі? Дзе можна пачуць беларускае маўленне? Так, беларуская і руская мовы вельмі падобныя. У іх шмат аднолькавых слоў, але яны адрозніваюцца вымаўленнем гукаў: па-беларуску мы гаворым дзеці, па-руску — детіі; па-беларуску мы гаворым дзіцячы сад, па-руску — детскый сад; па-беларуску мы гаворым звярок, а па-руску — зверек; па-беларуску мы гаворым ноч, а па-руску — ночь.

Але ёсць словы зусім не падобныя: напрыклад, слова лялька і слова кукла, слова цукерка і слова конфета і г. д. Назавіце, якія вы ведаеце яшчэ непадобныя словы.

-  Давайце пагуляем. Я буду кідаць мячык і называць слова, а вы будзеце падказваць слова, якое азначае яго прыметы.

Елачка ... (калючая); крапіва ... (пякучая); карова ... (рагатая); жаба ... (лупатая); дрэўца ... (кучаравае); соней- ка... (ласкавае); хлопчык ... (маленькі); коцік ... (шэранькі).

  • Мы с вамі развучвалі беларускія вершы , пелі беларускія песенькі. Давайце ўспомнім іх. Я буду пачынаць, а вы будзеце падсказваць мне беларускія словы.

Выхавальнік чытае знаёмыя дзецям пацешкі або вершыкі, не дагаворваючы апошнія словы ў радках. Калі малыя спрабуюць дагаворваць не толькі словы, а цэлыя радкі або пасля чытання першага радка працягваюць увесь верш, педагог падтрымлівае гэтае імкненне.

 

Баю, баю, баю,

Не кладзіся з краю,

Прыйдзе шэранькі... (ваўчок),

Схопіць цябе за... (бачок).

Ого-го, каза,

Ого-го, шэра!

На даліне воўк

3 ваўчанятамі,

На гары каза

 3... (казлянятамі).

Ой бычок, мой бысенька!

Залатая лысінка.

Бадучыя... (рогі),

Тупучыя... (ногі).

Ты паціхеньку хадзі і дзіцятка не... (будзі).

Сонейка, сонца,

Выгляні ў... (аконца).

Пасвяці нам трошку,

Дам табе... (гарошку).

Я аладачкі з пяску

 Сёння цэлы дзень... (пяку).

Але мой рахманы кот

 Не бярэ аладкі ў... (рот).

  • Коцік, коцік, не ўцякай!
  • Чаго хочаш?
  • ... (Ма-ла-ка!)

                             В. Іпатава

Мы вядзем паіць на... (рэчку)

Кучаравую... (авечку).

Пі, авечачка, ... (ваду)

І вяртайся ў чараду.

            С. Сокалаў-Воюш

Навастрыла вушы ліска,

Пачала... (углядацца):

Ці няма спажывы блізка —

Птушкі або... (зайца)?

 
  • Ці любіце вы слухаць беларускія казкі і забаўлянкі, якія расказвае вам бабуля? А ці гаворыце вы на беларускай мове?
  • Цяпер вы будзеце вучыцца гаварыць па-беларуску, гаварыць на беларускай мове. Вы будзеце гуляць у беларускія гульні — што такое гульні, хто ведае? (Игры.) Будзеце слухаць казкі і расказы на беларускай мове і самі навучыцеся гаварыць па-беларуску.
  • Паглядзіце на малюнак. На малюнку Янка і Алёнка. Паслухайце, які вершык расказвае пра сябе Янка:

Блакіт нябёс

Блакіт нябёс, і белы бусел, *

І кветкі ў полі, як абрус...

Мой край завецца Беларуссю,

А сам я — хлопчык-беларус.

С. Сокалаў-Воюш

  • Паслухайце, які вершык расказвае пра сябе Алёнка:

Твар румяненькі,

Белая хустачка,

Я ўжо ведаю,

Я — беларусачка!

І хачу

Так, як тата і мама,

Родны край свой любіць Я таксама!

А. Бадак

  • Як мы завем хлопчыка, які нарадзіўся ў Беларусі? (Беларус.)
  • Як мы завем дзяўчынку, якая нарадзілася ў Беларусі? (Беларусачка.)
  • Янка і Алёнка размаўляюдь паміж сабой на беларускай мове. Іх родная мова — беларуская.
  • Вазьміце алоўкі (карандаши) чырвонага (красного) і чорнага колераў і ліст паперы, намалюйце ўзор на кашулі хлопчыка і на спадніцы дзяўчынкі.
Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.